Безлюдний елеватор
За правильної організації процесу на сучасному зернозаготівельному підприємстві міг би працювати лише один директор. Усі решта - зайві штатні одиниці.
Багато років тому ми презентували одному власнику елеватора програму для зернового підприємства «Електронна вагова». Дуже пишалися своєю розробкою. Проте хазяїн скептично поставився до нашої розробки. «Що там ваш елеватор! От я за кордоном бачив елеватор, на якому не має жодної живої душі, а він працює», — зауважив господар. «Не може такого бути! — здивувались ми. — Розкажіть, як це відбувається».

Власник розповів, що під час відвідин свого колеги за кордоном той розкрив принцип роботи елеватора й показав його в роботі: «Ми під'їхали до зачиненої брами. Тут до неї під'їжджає порожнє вантажне авто й відбувається такий бізнес-процес: водій приклав свою RFID-картку до термінала, встановленого біля брами, і та відчинилася. Машина заїхала, водій приклав картку - брама зачинилася. Далі водій заїхав на ваги, приклав картку — електронні ваги автоматично зважили машину. Наступний крок: водій під'їхав до силоса, знову приклав картку до термінала - у кузов засипалося зерно. Завантажена машина заїхала на самий процес із карткою — вагова зважила вагу брутто. Далі водій під'їхав до брами, процедура з карткою — брама відкрилася; автомобіль виїхав за територію елеватора, картка закрила браму. Кінець операції».

До почутого виникло чимало запитань. Наприклад, хто керує елеватором, звідки він знає, кому та скільки можна відвантажити зерна? Відповідь була простою: все керування та контроль здійснюється через інтернет — віддалено; сидіти на елеваторі немає жодного сенсу.

Ця історія дуже вразила. У ті часи в Україні навіть під'єднати до програми «Електронні ваги» було верхом автоматизації, а тут - на елеваторі зовсім немає працівників!
It is necessary to choose a visual aid that is appropriate for the material and audience.
Як усе організувати

Часи змінюються, і тепер цілковита автоматизація елеваторних процесів можлива й в наших українських реаліях. Для цього насамперед потрібно встановити систему «безоператорна вагова». Її має бути обладнано електронними вагами, електронним табло, яке надає водіїо іїтформаціїо про вагу; RFID-зчитувачем; інфрачервоними датчиками контролю габаритів вагової; фото- та відеофіксацією, комп'ютерною програмою, принтером, світлофором і шлагбаумом.

Одним із головних компонентів «безлюдного елеватора» є RFID-зчитувач. Ці пристрої мають бити встановлені в такій послідовності (покроково):

Крок 1. Перед елеватором — для іденти- фіїсації RFID-картки, наявності створеної для неї електронної товарно-транспортної накладної (ТТН) та перевірки дозволу на відвантаження або завантаження цієї ТТН.

Крок 2. Перед воротами в'їзду - для відкриття воріт.

Крок 3. За воротами в'їзду—для їх закриття.

Крок 4. Перед ваговою тари — для відкриття шлагбаума та ввімкнення зеленого світла світлофора.

Крок 5. На ваговій тари — для зважування.

Крок 6. На силосі завантаження - для ввімкнення завантаження машини.

Крок 7. Перед ваговою брутто — для відкриття шлагбаума та ввімкнення зеленого світла світлофора.

Крок 8. На ваговій брутто — для зважування ваги брутто.

Крок 9. Біля принтера — для роздруку- вання чека або ТТН (за потреби).

Крок 10. Перед воротами виїзду — для відкриття воріт.

Крок 11. За воротами виїзду — для закриття воріт.



На Кроці 1 під час реєстрації RFID-картки відбувається звірка машини та водія. Служба охорони звіряє їх із зареєстрованими в базі даних фотографіями, після чого водію на смартфон приходить лист з інструкціями, маршрутом руху, місцем завантаження, номенклатурою завантаження та вагою завантаження.

Контроль бізнес-процесу здійснюється таким чином, що доки не завершився попередній крок, не починається наступний. Таким чином, підставити фантомний (якого не існує) автомобіль для крадіжки практично неможливо. На кожному кроці фіксується дата та час його здійснення й вираховується інтервал часу від попереднього кроку. Якщо інтервал між кроками перевищує встановлений норматив, на екрані в охорони висвітлюється попередження.

Зважування тари та брутто (Кроки 5 та 8) здійснюється після того, як водій прикладе свою RFID-картку до зчитувача. Також потрібно, щоб були відпрацьовані такі кроки:

• шлагбаум відкрився;

• на світлофорі ввімкнулося зелене світло;

• автомобіль заїхав на вагову;

• шлагбаум закрився;

• програма перевірила по датчиках контролю периметра, чи вірно машина стоїть на ваговій;

• на табло висвітлюється інформація «Зважування дозволено»;

• тільки після цього водій може прикласти RFID-карточку та зважити машину.

Такі дії не дозволяють зловживати зважуванням шляхом швидкого заїзду на вагову та різкого гальмування, коли сила інерції машини використовується для додавання ваги на тарі або її зменшення на брутто.

Крім того, введення програми залишає «поза грою» такого гравця, як вагар. Наприклад, коли машина тільки заїжджає на вагову брутто й датчик показує лише 2 т, вагар може натиснути кнопку «калібрування» і ваги обнуляються.

Як наслідок, підприємство втратить 2 т продукції.

• Взагалі дуже важко зрозуміти, навіщо на елеваторах утримують вагарів, у функції яких входить лише натиснути дві кнопки — «тара» та «брутто», розуміючи, що ризики зловживання з боку вагаря дуже великі.

Інженерній службі потрібно платити не за те, що вона є, а за те, що підприємство працює без зупинок і ремонтів. А за простої, пов'язані з ремонтами, штрафувати.
Охоронці можуть заблокувати рух автомобіля
Охорона

Охорона контролює відеоспостереження віддалено через інтернет, що не дозволяє їй вступити в злочинну змову з працівниками елеватора й організовувати крадіжки. За виникнення підозрілих дій служби охорони на екрані висвітлиться «підозріла подія».

І тоді охоронці можуть заблокувати рух автомобіля, зупинивши бізнес-процес. У разі потреби вони можуть зателефонувати водію та надати йому інструкції, що потрібно зробити, щоб бізнес-процес був відновлений.

На території елеватора має бути виділений «майданчик відстою», куди заїжджає автомобіль, якому служба охорони заборонила виїзд. Після цього на елеватор виїжджає комісія для розв'язання складної ситуації.

Шлагбаум і світлофор регулюють заїзд на вагову автомобіля й не дозволяють кільком автомобілям одночасно перебувати на ваговій, що знижує ризики зловживання з вагою в бік збільшення ваги тари, коли автомобіль ззаду заїжджає на вагову передніми колесами, або автомобіль попереду не з'їжджає задніми колесами,
додаючи до зважуваного автомобіля додаткову вагу тари.

Датчики контролю периметра вагової потрібні для контролю правильності постановки машини на вагову, що дозволяє суттєво знизити ризики зловживання з вагою брутто в бік зменшення через з'їзд передніми колесами з ваш, або не заїзду на вагову задніми колесами. Вся ця інформація відстежується службою охорони.

...І охорона над охороною

Окремим віддаленим робочим місцем в головному офісі має бути робоче місце служби контролю за охороною, яка має контролювати, чи виконує та свої функції в частині:

• звірки номера автомобіля з номером у ТГН;

• звірки фото автомобіля із фото з бази даних для виключення заміни номерів;

• фейс-контролю водія;

• контролю стабільності ваш тари. Якщо вага тари з попереднього зважування відрізняється, охороні видається попередження;

• контролю своєчасності руху автомобіля від RFID-зчитувача до наступного RFID- зчитувача;

• тощо.

Наша практика показує, що хоча ми впроваджуємо для елеваторів програми з функцією «контроль підозрілих подій», по факту охорона ці події часто ігнорує або просто вимикає. На нашу думку, так робити неправильно, і якщо охорона діє таким чином, то це вказує на суттєвий ризик того, що вона «мутить воду» і не так думає про збереження майна підприємства, як про наживу.

Коли охорона сидить за моніторами й змушена документувати кожен свій крок в електронному вигляді та перевіряти кожну підозрілу подію, бо знає, що за нею здійснюється нагляд, користі від неї буде набагато більше, ніж від охорони, яка бігає по території підприємства.

До того ж здійснювати нагляд за охороною зовсім не складно, оскільки програма може автоматично контролювати відсоток перевірених охороною підозрілих подій, і якщо цей відсоток менший за 50%, то автоматично подається сигнал керівництву.

Білі комірці на елеваторі
«Білі комірці» на елеваторі зайві

Тепер щодо роботи бухгалтерії, комерційного відділу, керівництва загалом. Я переконаний - на самому елеваторі їм точно робиш немає чого. Як показує практика, програма керування елеватором працює окремо від програми бухгалтерського обліку. Так, в аграрних холдингах на кожному елеваторі працює програма керування елеватором, а в центральному офісі - програма бухгалтерського обліку. Це означає, що вже сьогодні створено всі умови для передачі бухгалтерського обліку на аутсорсинг (англ, outsourcing - передача компанією частини її завдань або процесів стороннім виконавцям на умовах субпідряду. Це угода, за якою робота виконується людьми зовнішньої компанії, які зазвичай є також експертами у цьому виді робіт). Для хазяїна елеватора це надзвичайно вигідно. Адже в нашій країні за бухгалтерський облік несе відповідальність не бухгалтер, а керівник, що дозволяє використовувати податкову інспекцію як рейдерський орган із захоплення підприємства. За такої схеми керівнику вигідніше не мати головного бухгалтера, адже наявність головного бухгалтера разом із директором створює «організовану злочинну групу», а групова злочинність тягне за собою тяжчу статтю Кримінального кодексу. Розслідують цей злочин (ухилення від сплати податків) «компетентніші» органи, а «закритий» у КПЗ бухгалтер до ранку розкаже про директора таке, що він сам давно забув. Отже, відсутність бухгалтера в такій справі забезпечує директору набагато більше шансів уціліти від «податкового рейдерства».

Нарешті підійшли до комерційного відділу. «Як же без нього?» - спитає читач.

Нині для комерційної служби з'явилися три інструменти:

• інтернет-кабінет клієнта;

• електронний підпис і печатка;

• юридично значущі документи.

Ці інструменти дозволяють перекласти роботу комерційної служби на клієнта. Наприклад: клієнт може зайти у свій електронний кабінет і самостійно переоформити зерно на іншого клієнта. Або створити документ на вивіз зерна з елеватора. Керівництву елеватора треба тільки перевірити ці документи.

От і немає комерційної служби, немає зловживань, некомпетентності, «відкатів» й інших неприємностей.

Два слова про інженерну службу

Устаткування може ламатися. На що скажу: обладнання виходить із ладу, якщо його неякісно обслуговують. Потрібно веста облік використання, амортизації обладнання, контроль над тим, яке обладнання сьогодні обслуговувала інженерна служба тощо. Наприклад, із розповіді одного керівника елеватора: підприємство працювало на дуже старому обладнанні, але після того як запровадили регламент його обслуговування, кількість поломок скоротилася в рази.

А покажіть мені хоча б одну інженерну службу, яка веде програму планування й облік ремонтів і технічного обслуговування? Ми впровадили програми на понад 300 виробничих підприємствах, але автоматизувати інженерні служби нам ніде ще не вдалось. От звідси всі проблеми з ремонтами. Крім того, віддати інженерні роботи на аутсорсинг, думаю, було б хорошою ідеєю. Причому інженерній службі потрібно платити не за те, що вона є, а за те, що підприємство працює без зупинок і ремонтів. А за простої, пов'язані з ремонтами, штрафувати.

Висновки
Так, на нашому «уявному елеваторі» залишився тільки директор. Це найвідповідальніша та найскладніша посада. Якщо директор впроваджує «безлюдний елеватор», то можна такому підприємству тільки позаздрити. Якщо ж керівник у цьому не зацікавлений, намагається керувати елеватором в «ручному режимі», щоб мата ким керувати, й перешкоджає побудові прозорих схем контролю, то в цього елеватора немає майбутнього. За таких умов провадити нову' систему на елеваторі неможливо, або ж тільки через звільнення директора.
...
16 МАРТА / 2018

Автор: Олег Колногозюк, директор компанії "Аксіома"
По всем вопросам свяжитесь с нами любым удобным способом:

E-mail: o.kolnogoziuk.gmail.com
Телефон: +38067-318-0099
Соцсети: Facebook | Instagram | Youtube