Фантомне зерно
Крадіжки в Україні — це не зовсім крадіжки. Це, як дитяча гра в «козаки-розбійники», у якій одні тікають, а другі ловлять.
Які б способи захисту від крадіїв не придумав власник елеватора, зловмисники завжди знаходять інші шляхи, як украсти. Запровадження нових механізмів на деякий час припиняє крадіжки, оскільки злодію потрібно вивчити нову ситуацію і до неї пристосуватися, а також придумати нові схеми. Чим потужніший захист, тим винахідливіші крадії, і це безупинна гра. Іноземцям важко зрозуміти її правила. Коли наша компанія презентувала закордонному інвестору програму з автоматизації обліку й керування на елеваторах і розповідала про способи крадіжок зерна й засоби боротьби з ними, іноземний інвестор був, м'яко кажучи, здивований. Йому на думку не спадало, що такі механізми існують.

Крадіжки в лабораторії

Власникам зерна потрібно бути дуже уважними. З елеваторних історій нам відомо, що найвпливовіша і найбагатша людина на елеваторі — це начальник лабораторії, а не директор. Тому саме автоматизація обліку в лабораторії йде найтяжче.

До нас звернувся директор елеватора з підозрою про те, що дуже сильно змінився його борг перед постачальником зерна. За допомогою нашої програми ми побачили, що лаборант змінив дані лабораторних аналізів, у результаті чого й змінився борг перед постачальником.

Якщо лабораторія вступає в змову та покращує показники одного підприємства (найчастіше це вологість і засміченість), то їй для збереження балансу потрібно погіршити показники інших підприємств. Тому власникам зерна потрібно вести незалежний облік і звірятися з елеватором. В експрес-аналізах, які роблять на кожну машину, показники часто різняться, і лабораторія цим зловживає. Там знають, що клієнт не перевіряє правильність розрахунку середніх показників, оскільки це робити складно.

Під час інвентаризації було виявлено надлишок великої кількості необлікованого збіжжя, який утворився в результаті махінацій в обліку його вологості й засміченості. На деяких елеваторах таке насіння вивозять або крадуть. Деякі компанії таку політику запроваджують на рівні власника, тоді бухгалтерія не знає, як облікувати його, оскільки воно з'являється з «повітря». Щоб зменшити вплив людського чинника у визначенні аналізів зерна, деякі підприємства запроваджують систему знеособленого аналізу — лаборант не знає, аналізи якої машини він опрацьовує, а бачить тільки штрих-код.

На нещодавній нараді з власниками елеваторів ми їх переконували, щоб після сушіння вони встановили бункерні ваги, тоді програма за фактичними даними вираховуватиме точну залікову вагу зерна й не буде потреби застосовувати коефіцієнт втрат.

Працівники елеваторів свідомо чи не свідомо часто помиляються в розрахунку суми за елеваторні послуги (сушіння, очищення, зберігання). Тому у цьому разі також власникам зерна слід вести альтернативний облік цих послуг і робити звірки. Також радимо уважно читати умови договору та зауважити на таке: сушіння та вентилювання, день приймання та день видачі, норма втрат, вологість і засміченість.

Зерно пшениці з вологістю, наприклад, 14% не підлягає сушінню, а лише вентилюванню (вартість сушіння 30 грн, а вентилювання 7 грн). Тут слід звернути увагу на те, щоб в розрахунки за послуги не була включена вартість сушіння. Якщо власник вивозить зерно протягом півроку, то вентилювання взагалі не оплачується.

Гра на вагах

За допомогою камер відеоспостереження ми побачили, що автомобіль кілька разів заїжджає на ваги та з'їжджає з них. З'ясували, що у процесі заїзду машини вагар калібрував датчик, зменшуючи в результаті вагу автомобіля на кілька тонн. Крім того, в разі різкого гальмування на вагах маса автомобіля спочатку збільшується на 200 кг, а потім зменшується на 100 кг. Якщо водій у змові з вагарем різко загальмує на вагах, а вагар встигне вчасно натиснути кнопку зважування, то на машині можна додатково показати 300 кг зерна.

При підключенні електронної вагової було виявлено зловживання, коли машина або передніми колесами з'їжджає з ваг, або задніми не доїжджає на них, а також ситуація, коли машина, що стоїть позаду, заїжджає передніми колесами на ваги, додаючи брутто до основної машини. В результаті цього на вагах почали ставити інфрачервоні датчики контролю периметра. Якщо машина перетинає промінь датчика, то система не проводить зважування.

Ще варіант — вагар зважив двічі ту саму машину з більшою вагою, а машину з меншою вагою не зважував взагалі. З допомогою програми ми почали контролювати схожу вагу брутто сусідніх автомобілів.

Також була виявлена ситуація, коли водій машини через ваги руками викочує колесо. Виявилося, коли він зважувався як брутто, то колесо було в машині, а щоб зменшити тару, він зважив машину без колеса. Народна мудрість ще більше «покращила» цю технологію: в бак заливали воду. Машину зважували на брутто з баком води, потім воду на території зливали й на тару зважували вже без води, а це 200–300 кг.

Ще приклад махінацій: під час зважування машини на брутто в ній крім водія сидить ще одна людина. А коли зважують тару, ця людина виходить, чим формується додаткова вага нетто.

Під час звірки відеоспостереження з журналом приймання зерна та журналом охорони виявили «підставні машини», тобто такі, яких фактично не було, але які вагар записав у журнал. Вагар також може створити фіктивний документ, зваживши ту саму машину двічі.

Для захисту ми розробили систему контролю «бізнес-процесу», коли машина фіксується на всіх етапах здавання зерна. Якщо машина була зафіксована лише на якомусь одному пункті, виникає підозра, що ця машина фіктивна. Запровадження контролю часу дозволило виявити перелік машин, які занадто довго перебували на території елеватора. На одному з підприємств запровадили незалежну систему фіксації проїзду машини через вагову. І тоді ми побачили, що водії переїжджають через вагову на великій швидкості. Виявилося, якщо проїжджати вагову на швидкості 80 км/год, незалежна система не фіксує цього переїзду. Ось вам іще одне порушення.

У клієнта лабораторію розташовано на одній території, а елеватор і вагову — на іншій. Унаслідок цього злочинці почали перевішувати номери на машинах; на лабораторію приходила одна машина, а на елеватор — зовсім інша з менш якісним зерном.

Ще один приклад зловживань: зателефонував директор елеватора й повідомив, що на вагах знайшли якийсь дивний пристрій. Ми порадили звернутися до міліції, оскільки нам був відомий приклад, коли злочинці під'єднувалися до ваг і завищували масу зерна. Вони закуповували зерно на під'їзді до елеватора за вищою ціною, ніж давав елеватор, а продавали за завищеною вагою. Як потім стало відомо, наші підозри справдилися.

Коли налаштовували програму, клієнт запитав, чи можемо ми зробити так, щоб на вазі «брутто» програма знімала 50 кг, а на вазі «тара» додавала 50 кг, оскільки ці відхилення є дозволеною похибкою ваг. Таким чином на кожній машині на елеваторі можна нагромаджувати 100 кг неврахованого зерна. Зауважте: якщо клієнт зважує вагу «брутто» на одних вагах, а вагу «тара» — на інших, то це викликає підозри, що ваги підлаштовані.

Дірявий контроль

Підробка документів на вивіз зерна — це чистий кримінал, але, на жаль, трапляється часто. На одному з підприємств наша компанія запровадила облік по силосах. І на ранок було виявлено, що в одному з них стало на 20 т зерна менше, ніж було ввечері. Коли облік вели в цілому по елеватору, цю різницю ніхто б і не побачив, але коли його ведуть по окремих силосах, то різниця стала очевидною. Далі ми визначили, що зерно було вивезено як сміття. На фото, яке було зроблено на ваговій під час зважування машини зі сміттям, чітко видно, що воно лежить на тенті, а під ним — якісне зерно.

Сільськогосподарська компанія, яка має у своїй власності кілька великих елеваторів, у період збиранні зерна з поля вивозила його не на елеватор, де чітко організовано систему обліку й контролю, а спочатку на сільські токи, а звідти вже на елеватори. Аргументуючи це тим, що бракує транспорту. Як наслідок, урожайність цієї компанії в рази нижча, ніж в сусідніх підприємствах. Виникло припущення, що на токах було вкрадено багато зерна.

Одне з великих підприємств виявило, що в них бракує чималої кількості розрахункового зерна, внаслідок чого отримано величезні збитки. Це підприємство звернулося до нашої компанії, щоб ми організували їм екскурсію на підприємства, де такого не трапляється. Вони були здивовані, коли побачили, що на цих підприємствах застосовано багатоступеневу систему контролю, яка складається з відео- та фотоспостереження, обліку службою охорони в незалежних журналах, обліку з допомогою нашої програми, контролю можливості підставляння «фантомної» машини в систему обліку. На превеликий жаль, підприємство, яке отримало величезні збитки, вирішило запровадити тільки одну систему відеоспостереження. На нашу думку, це є недостатнім для уникнення зловживань, оскільки продивлятись і звіряти відеофайли надзвичайно важко.

Щодо охорони

Свого часу було виявлено, що всі крадіжки в банках були організовані за участі служби охорони. Що тоді казати про елеватори. На жаль, часто охорона є грамотним організатором крадіжки, тому її наявність не дає гарантії відсутності крадіжок, а швидше навпаки.

Один начальник охорони дав таку пораду — в жодному разі не можна набирати охоронців із колишніх міліціонерів. Найкраще — з колишніх військових. Чому це правильно? Тому що міліціонери працювали зі злодіями й змушені думати, як злодії, а у військових є честь офіцера, і для нього психологічний бар'єр її втратити.

Основні висновки

Отже, чим кращі методи захисту від крадіжок, тим кращі придумуються методи крадіжок, і це є непереривним процесом. Тому найефективнішою боротьбою з крадіжками є виключення людського чинника. Правило таке: «Чим менше людей працює на елеваторі, тим менше там буде крадіжок». Ідеальна ситуація, коли на елеваторі немає жодної людини, а водій із r-fid карткою може як привезти зерно, так і вивезти його. Наприклад: водій приїжджає до воріт, прикладає картку, йому відкривають ворота, заїжджає на вагову, прикладає картку, його зважують як тару, під'їжджає до силоса, прикладає картку, йому завантажують зерно, заїжджає на вагову, прикладає картку, його зважують як брутто, після виїзду за допомогою картки закриває ворота. Такі системи вже працюють за кордоном, але через вплив «особливостей національного злодійства в Україні» такі системи бояться налаштовувати в нас.

Головним методом боротьби з «впливом людського чинника» є автоматизація бізнес-процесів. Чим менше людей бере участь у процесі, тим менше ризиків крадіжок. Жодна з окремо взятих систем не захищає від крадіжок, має бути багатоступенева система захисту. Запровадження таких систем на елеваторі натикатиметься на саботаж, оскільки вони залишатимуть багато людей без доходу, й часто цими людьми є керівники підприємства.

Усе за інструкцією

Законодавчо порядок обліку зерна на елеваторі врегульовується інструкцією 661. За легендою, вона написана ще за часів Берії, коли людей за кілька колосків кидали у в'язницю. Це єдина інструкція, яку можна брати програмістам як технічне завдання для написання відповідної програми. Вона існує тільки на пострадянському просторі, ми її не знайшли ні в Польщі, ні в інших європейських державах нічого схожого немає. Ця інструкція дозволяє вимагати власникам зерна від елеваторів правильного його обліку на всіх етапах зберігання. Крім того, дотримання вимог інструкції контролює державний орган «Хлібна інспекція», якщо її ліквідують, то власнику зерна захиститися від крадіжок на елеваторах буде ще складніше.

Утім, навіть маючи чітку інструкцію, «Хлібна інспекція» в кожної області спромоглася встановити свої індивідуальні вимоги, тому програму для елеваторів нам потрібно було налаштовувати для кожного регіону окремо. Це трохи безглуздо, але терпимо, оскільки вимоги відрізнялися не дуже суттєво. Особливо добре в інструкції прописано вимоги до лабораторії, до порядку обліку, очищення та сушіння: це головні моменти, де відбуваються зловживання. Проте, навіть маючи таку чітку інструкцію, елеватор може зробити так, що в нього з'явиться велика кількість надлишків зерна. На практиці ми бачимо: якщо підприємство має кілька елеваторів, то на кожному з них будуть специфічні вимоги до обліку зерна, і вони будуть пов'язані з його накопиченням, щоб не було збитку. Проте елеватори часто так стараються з накопиченням резерву, що потім виявляється, що в них велика кількість зерна, яке з'явилося з «повітря».






16 МАРТА / 2018

Автор: Олег Колногозюк
Фотография: Тая Славна
По всем вопросам свяжитесь с нами любым удобным способом:

E-mail: o.kolnogoziuk.gmail.com
Телефон: +38067-318-0099
Соцсети: Facebook | Instagram | Youtube

© All Right Reserved. My company Inc.
e-mail us: hello@company.cc